Ta strona używa plików cookie!
close

Policjanci, strażacy i rzecznik konsumentów radzili seniorom jak zadbać o własne bezpieczeństwo

Data dodania: 17 października 2018 r.
Miejsce zdarzenia: Oleśnica

Bezpieczeństwo – to temat przewodni spotkania oleśnickich policjantów ze słuchaczami oleśnickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. W spotkaniu uczestniczył również przedstawiciel Straży Pożarnej i Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Funkcjonariusze przypominali osobom starszym o występujących oszustwach metodą „na wnuczka” i „na policjanta” oraz przybliżyli funkcjonowanie „Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa”.

„Wzorowy senior” pod takim hasłem odbyło się spotkanie policjantów z seniorami w oleśnickiej sali konferencyjnej Biblioteki i Forum Kultury. Wykłady rozpoczęły się od zaprezentowania przez Zastępcę Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Oleśnicy bryg. Andrzeja Fischer. Seniorzy otrzymali garść informacji związanych z kampanią profilaktyczną pod hasłem: „Czad – cichy zabójca”. Strażak objaśnił w jakich sytuacjach dochodzi do zatrucia czadem oraz jak można zadziałać, aby tego uniknąć. Blok podsumował filmem obrazującym zagrożenie.

W kolejnej części spotkania policjanci ostrzegali przed tzw. oszustwami „na wnuczka”, „na policjanta”. Policjantka omówiła zasady zachowania ograniczonego zaufania wobec różnego rodzaju ankieterów, akwizytorów, osób podających się za elektryków, pracowników instytucji publicznych, a którzy często okazują się oszustami i poprzez odpowiednio prowadzoną manipulację wprowadzają w błąd osoby starsze narażając je na straty finansowe i materialne. Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Policjanci otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. 

Poruszony został również temat Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa. Policjantka zaprezentowała sposób wykorzystywania danych naniesionych na internetową mapę. Zachęcała również słuchaczy do korzystania z takiej formy zgłoszeń. Podkreśliła, że m.in. w ten właśnie sposób seniorzy nie tylko mogą mieć wiedzę na temat zagrożeń występujących w ich okolicy, ale i bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w miejscu zamieszkania.

Ostatni blok tematyczny omówiła Powiatowa Rzeczniczka Praw Konsumenta Dominika Myszakowska - Kaczała. Uświadomiła seniorom, na jakie zagrożenia są narażone starsze osoby podczas zawierania transakcji zakupów czy też podpisywania umów, a także przybliżyła prawa, jakie ma każdy konsument bez względu na wiek. Wyjaśniała, w jaki sposób można zrezygnować z zakupów, jak zareklamować produkt, który się zepsuł oraz jak odstąpić od pochopnie zawartej umowy. Rzeczniczka wyjaśniała procedury postępowania przy zwrotach towarów i przestrzegała przed podpisywaniem umów, bez zrozumienia ich treści. Radziła, aby skorzystać z pomocy innej osoby, która może pomóc w wyjaśnieniu skomplikowanych sformułowań oferując tym samym swoją pomoc jako Rzecznika Praw Konsumenta. Przestrzegała przed nieprzemyślanymi zakupami podczas pokazów, czy korzystaniem z okazyjnych ofert zakupów, po bardzo niskich cenach.

kom. Kamil Rynkiewicz

Źródło: KPP w Oleśnicy
st.sierż. Aleksandra Pieprzycka
tel. 601 – 589 - 781